Garage Puls Auto Moto Portal
03.06.2025

MotoGP 2025: Sezona bez testiranja prototipa - pravilo koje drma šampionat

Prethodni Sljedeći

Kako se približio ljetni dio sezone u Evropi, diskusije na društvenim mrežama se zahuktavaju, svi se pitaju kako će zabrana testiranja uticati na borbu za titulu i razlike u vremenima krugova među timovima.

 

Novo pravilo: Bez testiranja tokom 2025. sezone

Suština promjene: nijedan proizvođač ne smije na stazu izvesti motocikl napravljen po specifikacijama za 2027. godinu sve do završetka sezone 2025. Drugim riječima, prototipovi predviđeni za novu generaciju MotoGP motocikala (s manjim 850cc motorima i drugim tehničkim promjenama planiranim od 2027. godine) neće vidjeti asfalt ni na jednom testu tokom ove sezone. Tek nakon posljednje trke 2025. timovi smiju početi službena testiranja tih novih mašina. Ovo je značajan zaokret u odnosu na dosadašnju praksu, jer su proizvođači ranijih godina često tokom sezone isprobavali rane verzije budućih motocikala kako bi stekli prednost u razvoju.

Zvaničnici objašnjavaju da je zabrana neophodna kako bi se održala ravnopravnost među timovima. Ako bi neki bogatiji ili napredniji tim mjesecima prije ostalih razvio i testirao novi motor, ostatak konkurencije mogao bi ostati u zaostatku čak i prije nego što nova pravila stupe na snagu. MotoGP time želi osigurati izjednačeno polje i spriječiti da neko stekne nedostižnu prednost prije 2027. Uz to, manjak 

testiranja znači i smanjenje troškova, timovi će više resursa usmjeriti na trenutnu sezonu umjesto na paralelni razvoj budućih modela.

Prve reakcije vozača: frustracija i razumijevanje

Vijest o zabrani testiranja izazvala je različite reakcije među MotoGP vozačima. Neki su izrazili frustraciju, posebno oni iz timova koji pokušavaju sustići konkurente. Joan Mir, bivši prvak koji se muči na Hondi, nije krio razočaranje zbog sporog napretka razvoja: „Realnost je da nisam imao mnogo novih stvari za testirati, sve sam to već bio isprobao ranije... Kako da ne budem ljut?“ požalio se Mir nakon jednog testnog dana. Dodao je kako se njegov tim i dalje bori s istim problemima i zaostatkom za najbržima: „Još smo u istoj situaciji kao i prije, daleko smo iza... nadam se da ćemo se iduće sedmice uspjeti malo približiti.“ Ovakve riječi oslikavaju zabrinutost da će, bez dodatnih testova tokom godine, timovi koji zaostaju ostati “zakovani” na istom razmaku iza vodećih.

S druge strane, vodeći vozači i šampioni imaju nijansiranije mišljenje. Francesco „Pecco“ Bagnaia, aktuelni šampion, razumije logiku pravila i vjeruje da fokus treba ostati na trenutnoj sezoni, ali je i indirektno naglasio koliku prednost mogu donijeti testiranja. Komentarišući zimski napredak konkurentske Yamahe, Bagnaia je pohvalio njihov rad, uz napomenu da su možda profitirali od višednevnih testova: „Mislim da je Yamaha odradila odličan posao, ali moramo sačekati Tajland, jer su oni odradili šest dana testiranja, pa možda dio tog performansa dolazi i od toga.“ Drugim riječima, dodatna testiranja ponekad čine razliku između dobrog i vrhunskog tempa. Bagnaia zato na novo pravilo gleda diplomatski, vjeruje u svoj tim i motocikl, ali svjestan je da niko neće moći „iskačati“ sa skrivenim adutima tokom sezone. „Svi ćemo se fokusirati na ono što imamo sada, a prototipe ćemo probati tek kad sezona završi,“ poruka je koju šampion i mnoge njegove kolege šalju navijačima.

Uticaj na razlike u vremenima krugova

Ključno pitanje koje zanima sve ljubitelje MotoGP-a jeste: hoće li zabrana testiranja uticati na razlike u brzinama među timovima? Optimisti vjeruju da bi ovo pravilo moglo smanjiti gapove. Ako niko ne može razvijati potpuno novi motocikl tokom sezone, onda će se postojeće razlike možda čak i smanjiti kako inženjeri fino podešavaju postojeće mašine. U prošlosti su se dešavale situacije da jedan proizvođač napravi krupni korak naprijed u sred sezone zahvaljujući privatnim testovima. Sada takvih skokova ne bi trebalo biti. Konkurencija bi mogla ostati tijesna, a trke neizvjesne, jer će svi raditi s onim što imaju od početka godine.

Ipak, postoji i druga strana medalje. Skeptici strahuju da bi bez dodatnih testova tokom godine jaz između najbržih i najsporijih mogao ostati zakovan ili se čak povećati. Ako je neki tim promašio sa osnovnim setupom motocikla na početku sezone, sada nema mnogo prilika da drastično poboljša performanse do finala. U normalnim okolnostima, slabiji tim bi možda razvio novi dio ili poboljšanje i istestirao ga tokom ljeta kako bi sustigao rivale. Sada će morati improvizovati unutar trkaćih vikenda, što je mnogo teže. Razlike u vremenima krugova mogle bi tako ostati veće u korist onih koji su već brzi. Vozači poput Mira već osjećaju tu zabrinutost: bez testiranja novih rješenja, teško je ubrzati tempo koji zaostaje skoro sekundu za vodećima.

motogp 2025, zabrana testiranja motogp, motogp prototipi 2027, motogp pravila testiranja, razlike u krugovima motogp, reakcije vozača motogp